Fogászat

A kutyák és macskák leggyakoribb fogászati megbetegedése a fogkövesség. A felhalmozódott fogkő miatt a fogakon barnás felrakódás látható, az állatok szájszaga kellemetlenné válhat. Az íny kipirulttá, gyulladttá válhat, ami fájdalmas lehet. Ez utóbbi miatt kedvencük étkezési szokásai megváltozhatnak, válogatóssá válhatnak (pl. szívesebben esznek nedves eleséget). Ha a fogkövet időnként nem távolíttatjuk el szakemberrel, akkor az ínygyulladáshoz, a fogak kilazulásához és idővel kihullásához vezet, nem beszélve a következményes szívbillentyű bántalmakról és vesekárosodásról. Rendelőintézetben kutyák és macskák fogkőeltávolítását előzetes időpont egyeztetés után, egy modern ultrahangos depurátorral, altatásban, aneszteziológus szakember közreműködésével végezzük.

FOGÁSZAT- SZÁJSEBÉSZET

Kutyák és macskák szájbetegségeinek szakellátása, teljeskörű fogászati beavatkozások elvégzése (gyökérkezelés, fogrekonstrukciók, sérülések, törések ellátása, FORL, gingivostomatitis komplex), szájüregi daganatok, traumák korszerű kezelése. A következő részben a fontosabb fogászati problémákat megpróbáljuk a teljesség igénye nélkül bemutatni.

SZÁMFELETTI FOGAK

Fiatal állatoknál esetenként a tejfog a fogváltás során nem hullik ki. Ezek a tejfogak károsítják a maradó fogakat az állat élete során. Amennyiben 7-10 hónapos kedvencének a tejfogai még megvannak, el kell azokat távolítani.

TÖRÖTT FOG

Gyakran előfordul, hogy baleset/trauma során a fog állománya sérül, törik. Ez esetben a fogüreg a külvilág felé megnyílik, ami fertőzéshez, fájdalomhoz vezet. A megoldás a törött fog eltávolítása vagy kezelése (gyökérkezelés, fogrekonstrukció).

Foggyökértályog

Gyakran előfordul, hogy 5 évesnél idősebb kutyákban a 4. premolaris fog 3 gyökere közül az egyik megfertőződik. A gyulladás miatt a szemgolyó alatti terület megduzzadhat, majd akár sipoly formájában fel is törhet a külvilág felé. Ekkor a fog eltávolításával kezelhető a probléma.

SZÁJSEBÉSZET

Balesetek utáni szájsebészeti ellátás, fog és foggyökér eltávolítás, ínyplasztika, szájüregi daganatok műtéti megoldása.

MACSKAFOGÁSZAT:

A macskák fog felszívódásos betegsége (TR korábbi nevén FORL) nagyon gyakori elváltozás. A betegséget (a fog állományának részleges/teljes felszívódását) erős fájdalom és gyakran erős fogkövesség, lesoványodás kíséri. A betegség kezelése (érintett fogak eltávolítása) meghosszabbíthatja a macskák életét, javíthatja életminőségét.